Olika sätt att simma på

Simning anses av många fitness experter vara en av de absolut bästa träningsformerna då man dels får en allroundmotion som främjar både muskler och kondition och dels då det är i princip omöjligt att skada sig när man simmar. Då man nästan är tyngdlös när man befinner sig i vatten så skonas lederna från slitskador och hela kroppen arbetar medan man tar sig fram i vattnet. Beroende på vilken takt man har kan man antingen ta en njutningsfull och lugn runda som framförallt ger muskelträning eller driva upp farten så att man dessutom får in ett ordentligt flås.

De flesta människor simmar genom klassiskt bröstsim där både ben och armar får motion men det finns många andra former att simma på som kan vara roliga att variera med.

Crawl

Denna form av simning innebär att man fortfarande rör armar och ben med att det nu handlar om att man får upp farten då simstilen är snabbare och rakare. Man “paddlar” med armarna och sparkar med benen och ansiktet befinner sig under vattenytan och kommer upp med jämna medelrum för att få luft. Vill man få extra far och styrka i träningen kan man komplettera genom att sätta på sig handskar med simhud och korta simfenor vilket ger ökat motstånd i vattnet och som därmed ger ökad muskelträning.

Ryggsim

Genom att simma upp och ner tränar man dels sin kroppshållning mycket väl då man bör vara så rak som möjligt. Många människor med ryggproblem upplever denna simform som skönast och den är också väldigt avstressande. Här tränas framförallt axlarna men också magmusklerna.

Fjärilssim

Den kanske svåraste simformen som kräver rejäl styrka och kondition. Här gäller det verkligen att få in tekniken då man lyfter hela framkroppen och måste ha en alldeles special koordination mellan armar och ben. Tränar man fjärilssim får man en superkondition på nolltid!